Tradycyjny PR kontra cyfrowy PR

7 listopada, 2018

Tradycyjny PR kontra cyfrowy PR – co powinieneś wiedzieć

Public Relations to inaczej proces strategicznej komunikacji, który buduje wzajemnie korzystne relacje między danym podmiotem a społeczeństwem. Owym podmiotem może być marka, firma czy pojedyncza osoba. Możemy wymienić dwie formy public relations – tradycyjny PR oraz cyfrowy PR. Rozróżnia się je przez stosowane taktyki, wliczając w to sposób, w jaki budowane są te relacje oraz kanały, przez które dociera się do odbiorców.

PR ewoluuje

Świat PR jest w procesie ciągłych zmian. W swoim rdzeniu metody PR (zarówno tradycyjne, jak i cyfrowe) polegają na tworzeniu dobrych relacji, dzięki którym dany podmiot zyskuje rozpoznanie wśród grupy docelowej. Jest to element skutecznego marketingu.

Jednak w wyniku ciągłego rozwoju tej dziedziny oraz nieustępującemu rozwoju Google, jak i coraz większego znaczenia mediów społecznościowych, tradycyjny PR musi zrobić miejsce swojemu cyfrowemu bratu.

Nie wystarczy już opisać działalności swojej firmy w ogłoszeniu albo wykonać kilka telefonów do biura prasowego. Branża ta wymaga obecnie budowania lepszej strategii PR, w której może pomóc agencja interaktywna.

Czym jednak jest cyfrowy PR, jak i ten tradycyjny? Co je najbardziej różni? Przyjrzyjmy się temu.

Tradycyjny PR

Zagadnienia, które wchodzą w skład tradycyjnego PR-u, są bardzo zróżnicowane. Można wśród nich wymienić zarządzanie wydarzeniami, komunikację w czasie kryzysów, zarządzanie reputacją, targi zawodowe, okazje do bycia sponsorem oraz aktywność w mediach. Najbardziej tradycyjne formy PR-u skupiają się na wykorzystaniu czasopism, telewizji oraz radia. Osoby pracujące w tradycyjnym PR-e zapewne mają mnóstwo kontaktów z osobami ze świata mediów.

Zastosowanie tradycyjnego PR-u może przynieść wspaniałe efekty, jeśli zależy Ci na zwiększeniu świadomości marki. Jednak warto zaznaczyć, że stosowanie precyzyjnych metryk w tym przypadku może być bardzo trudne do wyśledzenia. Dla przykładu możemy w przybliżeniu określić, do ilu osób mogła trafić reklama telewizyjna, ale już trudno jest ocenić, ile osób skłoniła ona do skorzystania z Twoich usług. Odsuwając na bok liczby, kluczowym elementem tradycyjnego PR-u jest skupienie się na pozycjonowaniu marki w danym segmencie medialnym. Tradycyjni wydawcy będą koncentrować się na tym, jak jest przedstawiany dany klient, jak jest przeprowadzana komunikacja oraz jak wiele razy dana marka jest wspominana poprzez dane medium.

Przedsiębiorcy ciągle szukają sposobów na to, jak mieć więcej klientów. Jednak akurat w przypadku tradycyjnego PR-u potrzeba nieco cierpliwości, aby zobaczyć efekty. W tym celu specjaliści od PR muszą wykonać duży research, aby ustalić, jakie przykładowo tematy zostały w danym czasie już omówione w docelowych czasopismach branżowych. Takie działania mogą przez długi czas nie przynosić efektów, co może być problemem zarówno dla agencji, jak i klienta. Niemniej jednak tradycyjny PR sprowadza się nie tylko do jednej techniki, dlatego w celu rozwoju firmy należy korzystać z ich wielu odmian.

Cyfrowy PR

Celem cyfrowej agencji PR jest zupełnie co innego. Tworzenie dobrej reklamy w jej wykonaniu sprowadza się do pracy z Google oraz innymi wyszukiwarkami internetowymi. Efekt tego ma być taki, aby strona ich klienta wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania. Jedną z metod jest generowanie wysokiej jakości linków do strony klienta oraz tworzenie jakościowego contentu, jak i sama optymalizacja danej strony. W całości takie działania przyczynią się do zwiększenia widoczności marki w sieci.

Przeprowadzenie takich działań przez agencję interaktywną wymaga nie tylko znajomości technicznych aspektów SEO, ale także gruntownej wiedzy na temat marketingu. Konieczne jest stworzenie odpowiedniego contentu, zidentyfikowanie influencerów w danym rynku, dotarcie do odbiorców poprzez media społecznościowe oraz wszystkie inne możliwe kanały.

Rozważmy przykład tworzenia treści graficznej, a dokładnie infografiki. W celu jej stworzenia agencja musi wykorzystać dane, aby ustalić, jakie informacje zawrzeć w danej infografice i jaki format najlepiej trafi do odbiorców. Ważną rolę mogą odegrać tutaj wspomniane media społecznościowe. Dane zbierane przez takie serwisy pozwalają przykładowo zrozumieć demografię oraz zainteresowania grupy docelowej, dzięki czemu będzie można stworzyć treści, które trafią do odpowiednich ludzi.

Właściwy wybór

Ustalenie, która forma PR-u będzie dla Ciebie dobra to trudne, ale ważne pytanie do rozważenia. Oczywiście obie techniki często się nakładają. Dla przykładu dane czasopismo w tradycyjnej, papierowej formie może mieć także swoją wersję on-line. Najlepszym sposobem na zdecydowanie, którą drogą podążyć, jest ustalenie swoich celów. Czy cele, jakie stawia sobie Twój biznes, zostaną lepiej zrealizowane poprzez tradycyjne formy PR-u, czy lepiej będzie zastosować jego cyfrowy odpowiednik?

Wielu decyduje się skorzystać z usług zarówno tradycyjnej agencji interaktywnej, jak i takiej, która swoje działanie kieruje głównie na Internet. Jeżeli zdecydujesz się podążyć tą ścieżką, zadbaj o to, aby obie agencje mogły się ze sobą komunikować.

Potrzebujesz więcej informacji?