Czemu marka to więcej niż logo

25 października, 2018

Czemu marka to więcej niż logo

Dla nowych (a nawet i doświadczonych) przedsiębiorców branding to wielokrotnie bardzo niezrozumiały temat. Wielu właścicieli firm jest zaskoczonych tym, że ich marka to coś więcej niż tylko logo oraz rozpoznawalna szata graficzna. Branding to na pewno nie jest temat, który można potraktować lekko. Marka to kluczowy element każdej firmy. Zbyt często samo logo oraz marka to terminy, które stosuje się zamiennie. Oczywiście są ze sobą nieodłącznie związane, ale nie są takie same. Oba mają duże znaczenie w tworzeniu dobrej reklamy Twojej firmy, ale musisz mieć świadomość, co je różni.

Niestety wiele przedsiębiorców nie pojmuje potencjału, jaki może dać im prawdziwa marka. Ograniczają się jedynie do stworzenia logo. Dlaczego przeskok od stworzenia logo do zbudowania konkretnej marki jest tak trudny? Dlaczego potrzebujesz nie tylko logo, ale i marki? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

 

Definicja

Aby jasno ustalić, jaka jest różnica między logiem a marką, przedstawmy sobie wstępne definicje:

  • Logo to wizualna identyfikacja firmy, przedstawiona w najprostszej postaci – w postaci rozpoznawalnego znaku lub symbolu.
  • Z drugiej strony marka to cała gama emocji, jaka ma miejsce, gdy Twoi klienci wchodzą w interakcję z Tobą. Marka polega na emocjonalnym doświadczaniu Twojej firmy.

Proces jest prosty – logo musi powstać przed marką.

Czym jest logo?

Jak już zaznaczyliśmy, logo jest po prostu identyfikacją wizualną. Jego stworzeniem może zająć się agencja interaktywna. Logo przenosi znaczenie z produktu lub usługi i przedstawia je w formie symbolu. Jego celem jest identyfikacja, a nie wyjaśnienie, czy sprzedaż. Logo nie jest strategią, choć jest ważnym elementem skutecznego marketingu. Stanowi raczej „avatar” danej firmy. Logo powinno zapadać w pamięć, być proste i ponadczasowe, jednocześnie zostawiając miejsce na to, co tak naprawdę reprezentuje – Ciebie. Chaotyczne, przesadnie zaprojektowane logo może odwracać uwagę od tego, co naprawdę chcesz zakomunikować.

Ważnym czynnikiem związanym z firmowym logo jest tożsamość firmy. Logo i tożsamość firmy są nierozerwalnie związane. Mówiąc o tożsamości, mam na myśli wizytówki, projekt graficzny strony internetowej, opakowania, oznakowania itp. Mówiąc prościej: wszystko, co jest wizualne. Tożsamość jest tym, co napędza logo i podobnie jak logo, służy do celów identyfikacyjnych.

Przypatrzmy się dobrym projektom logo

Co sprawia, że dane logo „wygląda dobrze”? Według projektanta Jacoba Cass można wymienić pięć cech, które charakteryzują najlepsze logo. Najlepsze logo musi być:

  • Proste
  • Zapadające w pamięć
  • Właściwe
  • Ponadczasowe
  • Uniwersalne

Nie uwzględniając w tym przypadku emocji, jakie wzbudzają dane marki, poniższe przykłady logo identyfikują swoje firmy w efektywny sposób.

Chase Logo

Disney Logo

Tropicana logo

Pierścienie olimpijskie

Reebok Logo

 

 

Kolejno: Chase (proste), Disney (zapadające w pamięć),  Tropicana (właściwe), Pierścienie Olimpijskie (ponadczasowe), Reebok (uniwersalne).

Czym jest marka?

Marka to inaczej suma wszystkich słów, obrazów, wartości, percepcji, historii oraz oczekiwań, jakie tworzą się wokół twojej firmy. Markę często przedstawia się jako „obietnicę”, która oznacza to, co pokazujesz, mówisz, piszesz oraz oferujesz. Jest to jednocześnie wyraziste odbicie tego, co Twoi klienci mogą od Ciebie oczekiwać. Marka pomaga klientom znaleźć Cię w gąszczu innych firm.

Swoją markę prezentujesz poprzez kontakt z klientem, poprzez to, jak ze swojej pracy wywiązuje się Twój pracownik, przez profesjonalną stronę www oraz artykuły, jakie zamieszczasz na swoim blogu.

Staranne zaprojektowanie wszystkich elementów tworzenia marki (czyli biorąc bezpośrednio z powyższej definicji – słowa, obrazy, wartości, oczekiwania, historie oraz percepcja) nie dzieje się przypadkiem i wymaga wiele czasu. Firmy, które przeoczą tworzenie marki, często zorientują się, że ich klienci, albo co jeszcze gorsze – ich konkurencja – zdefiniuje markę przed nimi.

Elementy marki możemy także rozbić na:

  • Nazwę firmy oraz logo
  • Misja/wizja
  • Marketing tradycyjny oraz internetowy
  • Media społecznościowe
  • Budowle, biura, fabryki
  • PR
  • Obsługa klienta
  • Zaangażowanie klientów
  • Wszelkie formy komunikacji
  • Polecenia i referencje

Marka to fundament Twojej pozycji na rynku oraz źródło przewagi. Twoja marka powinna być wszędzie – powinna stanowić angażujący, spójny twór, który podąża za konkretną strategią.

Jeśli chodzi o mnie, to chętnie pomogę Ci na etapie profesjonalnego projektowania strony internetowej oraz innych projektów graficznych.

Co jest ważniejsze?

Twoja marka.

Oczywiście musisz posiadać ciekawe logo, ale silna marka jest jeszcze ważniejsza, jeśli chcesz odpowiednio wypozycjonować swoją firmę. Koniec końców marka stanowi to, co ludzie o Tobie myślą.

Przykład: istnieje zapewne kilka firm, które mają rozpoznawalne logo, ale raczej nie masz do nich zaufania ze względu na niemiłe doświadczenie albo z powodu tego, co przeczytałeś na ich temat w serwisach społecznościowych. Z drugiej strony są firmy, które nie mają bardzo rozpoznawalnego logo, ale ich marka oraz jakość automatycznie tworzą zaufanie.

Podsumowanie

O swoją markę powinieneś dbać na każdym etapie funkcjonowania firmy. Jako że tak wiele zależy od Twojej obecności w sieci, chętnie pomogę Ci w stworzeniu profesjonalnej strony internetowej.

Potrzebujesz więcej informacji?