Kobieta wskazujaca na wykresy

4 stycznia, 2021

Audyt strony internetowej

Audyt strony internetowej. Czym jest, w jakim celu się go przeprowadza oraz jakie są jego rodzaje. O tym dzisiaj, dzień dobry w Nowy Rok 😉

Czym jest audyt strony internetowej?

Audyt to inaczej obiektywna, niezależna ocena jakiejś sytuacji, produktu czy instytucji. Zlecając przeprowadzenie audytu najczęściej chcemy upewnić się o efektywności jakiegoś działania, poznać mocne i słabe strony własnego narzędzia.

W przypadku audytu strony internetowej, usługa może dotyczyć kilku oddzielnych działów.

  1. Audyt IT/programistyczny
    • audyt wydajności
    • audyt bezpieczeństwa
  2. Audyt marketingowy
    • Analiza SEO
    • Audyt UX
    • Audyt efektywności i analiza wdrożonych systemów analitycznych
  3. Audyt prawny
    • Badanie zgodności z RODO
    • Profesjonalnie skonstruowany regulamin i polityka prywatności serwisu
Lupa na klawiaturze

Lupa na klawiaturze

Audyt programistyczny

Są to działania obejmujące przetestowanie strony pod względem wydajności i bezpieczeństwa. Programista dokonuje analizy czynników, które mają wpływ na:

  1. Szybkość ładowania strony
  2. Płynne przejścia pomiędzy podstronami, kategoriami
  3. Poprawne wczytywanie się wszystkich treści

W celu zwiększenia bezpieczeństwa strony trzeba przeanalizować czynniki tj.:

  1. Czy strona posiada aktywny certyfikat SSL?
  2. Czy na stronie dostępna jest autoryzacja reCAPTCHA?
  3. Odpowiednie zabezpieczenie pliku .htaccess
  4. Przekierowanie domyślnego linku logowania do panelu administracyjnego
  5. Stosowanie bezpiecznych haseł
  6. Sporządzenie spisu zbędnych lub niezaktualizowanych wtyczek

Oczywiście wymienione przeze mnie punkty to tylko wierzchołek góry obrazujący zaledwie fragment prac, jakie obejmuje przeprowadzenie audytu programistycznego.

Analiza UX

Czyli tzw. doświadczenia użytkowników. Stawiając się w roli „przeciętnego usera” specjalista przechodzi stronę na wiele możliwych sposobów, upewniając się, że zastosowane na niej rozwiązania są przyjazne i intuicyjne dla odbiorców.

Na podstawie swojego doświadczenia, specjalista UX zasugeruje Ci, które z rozwiązań dostępnych na Twojej stronie trzeba przebudować lub całkowicie zastąpić.

Analiza SEO

Jest to rodzaj audytu dotyczący analizy strony pod kątem wyszukiwarek. Na jego podstawie otrzymasz informacje o tym, w jaki sposób poprawić wyniki swojej witryny.

Składają się na to czynniki dotyczące optymalizacji kodu, kompresji dostępnych mediów czy też prac związanych z redagowaniem odpowiednich meta tagów i opisów.

Jest to pewnego rodzaju fundament, na podstawie którego można opracować plan optymalizacji i pozycjonowania strony.

Kobieta klikajaca na pasek wyszukiwania

Kobieta klikajaca na pasek wyszukiwania

Google Analitycs

W jakim celu przeprowadza się audyt narzędzi analityki internetowej?

Każda witryna korzystająca z narzędzi analitycznych musi mieć postawiony jakiś cel. Niektórzy nastawiają się na sprzedaż, inni na zachęcenie użytkowników do odwiedzin.

Na pewno zależy Ci, aby Twój program analityczny działał sprawnie i dostarczał Ci jedynie rzetelne informacje.

Aby powyższe założenia mogły zostać spełnione, narzędzie Google Analitycs musi być poprawnie wdrożone i skonfigurowane. W tym celu warto skorzystać z pomocy doświadczonego specjalisty. W razie potrzeby, służymy pomocą 🙂

Podsumowanie

Każdy właściciel strony internetowej powinien od czasu do czasu zdecydować się na skorzystanie z porad ekspertów. Pozwoli to zachować witrynę w stanie optymalnym, zapobiec niebezpieczeństwom tj. ataki oraz uzyskać informację o tym, jakie elementy na stronie wymagają poprawy.

Potrzebujesz więcej informacji?