Photoshop

21 grudnia, 2018

10 wskazówek jak wybrać profesjonalny szablon WordPress

Wiele osób czuje się przytłoczonych, gdy muszą wybrać szablon do własnej strony na WordPressie. Na rynku znajdziemy tysiące darmowych oraz płatnych opcji. Każdy z szablonów różni się od innych. Jak więc wybrać profesjonalny szablon WordPress?

W tym wpisie wyjaśnię, jak przygotować się do tego wyboru i jakie inne czynniki powinieneś wziąć pod uwagę.

Profesjonalny szablon – jak wybrać?

WordPress jest przydatny dla mnóstwa typów stron. Właśnie dlatego każdy szablon jest skierowany do innej niszy. Szablon na Twoją stronę WordPress powinien być spójny z tym, co reprezentuje owa strona. Przykładowo, jeżeli Twoja firma działa w branży kulinarnej, wystrój jej strony powinien być zwykle kolorystyczny i zachowany w ciepłych barwach.

Wiele szablonów WordPress ma także mnóstwo opcji konfiguracyjnych. Niektóre jednak są napisane w taki sposób, że może to utrudniać korzystanie z innych pluginów.

Z drugiej strony niektóre naprawdę świetnie wyglądające szablony mogą jednocześnie działać bardzo powoli. Nikt nie lubi wolnych stron, a zwłaszcza Google (więcej o tym będziemy mówić później).

Twój szablon jest twarzą Twojej strony internetowej oraz odgrywa dużą rolę w tym, jak odwiedzający będą ją postrzegać.

Skoro już to sobie omówiliśmy, to zastanowimy się nad kolejnym pytaniem:

Szablon WordPress – płatny czy darmowy?

Świetne jest to, że WordPress oferuje mnóstwo gotowych szablonów – na pewno każdy znajdzie coś dla siebie.

Co jeszcze lepsze, istnieją także szablony płatne/premium, które tworzone są przez profesjonalnych designerów z doświadczeniem, a do tego są aktualizowane o nowe funkcje i cechy.

Niektóre z tych szablonów korzystają też z własnych frameworków, które bazują na podstawowych funkcjonalnościach WordPress, a do tego są wzbogacone o funkcje pozwalające indywidualnie dostosować design swojej strony.

Oto porównanie różnic między płatnymi a darmowymi szablonami:

Darmowe szablony WordPress Profesjonalne płatne szablony WordPress
Darmowe Od 30 do +300 złotych
Instalowane bezpośrednio z panelu Pobierane jako plik .zip, a następnie instalowane przez panel WordPress
Dostępne na WordPress.org oraz na stronach założonych na własnym serwerze Dostępne na stronach typu ThemeForest, czy też kupowane od profesjonalnych developerów
Wsparcie dostępne od społeczności z forum WordPress Wsparcie dostępne od twórcy szablonu przez zwykle określony czas
Aktualizacje są zależne od twórcy, niestety często są opóźnione i nieregularne Aktualizacje zwykle są regularne
Jakość kodu może się bardzo różnić – wszystko zależy od zdolności twórcy Jakość kodu wysokiej jakości
Jeden szablon może być używane tak naprawdę przez 10 000 innych stron Mniej pobrań, większe możliwości konfiguracji, a tym samym bardziej oryginalny design
Niektóre szablony mogą zawierać złośliwy kod, jeżeli są pobierane z niewłaściwych źródeł Mniejsza szansa na to, że plik będzie zawierał złośliwy kod

Przejdźmy zatem do wskazówek, które pomogą Ci wybrać profesjonalny szablon WordPress.

1. Zrób wcześniej listę funkcji, których potrzebujesz

Przed wyborem szablonu, konieczne jest ustalenie tego, jakie funkcje będą Ci potrzebne, a które można uznać za zbędne.

Szukając darmowych szablonów, możesz dostosować swoje wyszukiwania pod kątem odpowiednich funkcjonalności, których potrzebujesz. Przykładowo mogą to być takie funkcje jak opcja pozwalająca na posiadanie wielojęzycznej strony czy też łatwo konfigurowalny header. Warto zastanowić się też nad tym, czy Twoja strona powinna być jednokolumnowa, czy też mieć ich więcej.

W przypadku wyboru szablonu WordPress mniej nieraz może dać więcej. Budując swoją stronę od podstaw, możesz wybrać tylko te funkcje, które pozwolą Ci osiągnąć swój cel – niekoniecznie musisz wypełniać swoją stronę całym mnóstwem różnych funkcji. Prowadzi to nas tym samym do kolejnego punktu, jakim jest:

2. Dąż do prostoty

Wiele szablonów WordPress posiada całe mnóstwo kolorów, skomplikowane layouty, rzucające się w oczy animacje itp. Niekiedy możesz ich potrzebować, jednak w wielu przypadkach mogą okazać się zbędne.

Szukaj takiego szablonu, którego layout wesprze Twój cel. Musi oczywiście wyglądać dobrze, jednak nie może dziać się to kosztem prostoty i pogorszonego user experience.

Oczywiście strona powinna spełnić cel, do jakiego powołał go jej właściciel, ale web design dąży do tego, aby użytkownicy mogli szybko znaleźć na danej witrynie potrzebne im informacje. Jeżeli szablon wygląda świetnie, ale nie pomoże Twojej firmie zdobyć klientów, ani subskrybentów, to nie jest to dobry szablon. Jeszcze gorsza sytuacja ma miejsce wtedy, gdy użytkownicy w ogóle nie mogą się na niej odnaleźć.

3. Co można powiedzieć o developerze płatnego szablonu?

Jeżeli kupujesz płatny szablon, to ustal, kto go dostarcza. Czy dana firma jest zaufana i ma doświadczenie w takich projektach? Jak wygląda komunikacja z nimi? Możesz wysłać maila z pytaniami albo zadzwonić do firmy, aby ustalić, jak developerzy odpowiedzą na Twoje potrzeby.

4. Responsywność nie jest już jedynie opcją

Responsywne szablony dostosowują swoje rozmiary do różnych przekątnych ekranów oraz urządzeń.  Znaczna ilość ruchu jest generowana przez urządzenia mobilne. W zależności od tematyki Twojej strony liczba ta może stanowić nawet 50% całego Twojego ruchu na stronie.

Google pokazuje przyjazne urządzeniom mobilnym strony wyżej w wyszukiwarce. Bez względu na tematykę strony czy demografię odwiedzających, wszystkie strony powinny być responsywne i dostosowane pod mobile.

Większość szablonów WordPress już taka jest z założenia. Dalej są jednak sprzedawcy, którzy sprzedają szablony z ustawioną domyślną szerokością, która w ogóle nie jest przystępna dla mobile. Upewnij się zatem, że Twój szablon jest mobile friendly.

Jak przetestować stronę pod kątem mobilności?

Najłatwiejszym sposobem na to jest powiększanie i pomniejszanie ekranu w Twojej przeglądarce. Gdy będziesz regulował powiększenie obrazu na ekranie, dostrzeżesz, że layout szablonu także będzie się do niego dostosowywał.

Aby przetestować stronę jeszcze dokładniej, skopiuj URL strony demo danego szablonu i wklej go do Mobile Friendly Test. Pamiętaj też, że test niemal zawsze pokaże jakieś ostrzeżenia, bez względu na to, jak dobry jest szablon. Zwracaj uwagę na wszelkie bardzo poważne problemy, jak zbyt mały tekst, zawartość szersza niż ekran itp.

5. Szybkość ładowania

Profesjonalny szablon WordPress nie powinien spowalniać Twojej strony tym, jak jest napisany.

Niektóre szablony są kodowane tak, że ładują się szybko bez zbędnych opóźnień. Inne niestety używają dość „ciężkiego” designu oraz skryptów, które spowalniają działanie całej strony.

Możesz sprawdzić demo danego szablonu za pomocą strony GT Metrix i przenalizować wszelkie detale, by zobaczyć, jak wiele znajdziesz błędnych zapytań, słabych linijek CSS itp.

Jeżeli dany szablon naprawdę Ci się spodoba, a ma pewne błędy, to niekiedy można je naprawić. Czasami jednak błędy będą na tyle irytujące i trudne do skorygowania, że lepiej będzie poszukać innego szablonu.

6. Czy wszystkie ustawienia są dobrze zorganizowane i łatwo je znaleźć?

Zastanów się, czy ustawienia w danym szablonie są dobrze zorganizowane. Niektórzy developerzy potrafią rozrzucić ustawienia po całym WordPressie, co może sprawiać później wiele problemów.

7. Czy szablon jest kompatybilny z różnymi przeglądarkami?

Kiedy wybierzesz szablon, jest to bardzo ważna rzecz do ustalenia. Odwiedzający Twoją stronę mogą korzystać z różnych przeglądarek. Warto dlatego wybrać taki, który nie będzie sprawiał problemów na żadnej z nich. Na pewno nie chciałbyś z tego powodu stracić ruchu na stronie.

Musisz upewnić się, że Twoja strona działa równie dobrze w każdym środowisku.

Możesz sprawdzić, czy dany szablon jest kompatybilny z różnymi przeglądarkami, uruchamiając jego demo na różnych przeglądarkach.

8. Co z mediami społecznościowymi?

Raczej nie będziesz chciał upychać swój szablon mnóstwem pluginów, dlatego warto mieć wbudowane widżety do mediów społecznościowych zintegrowanych z opcją udostępniania na nich treści. Zazwyczaj jest to standardem w przypadku profesjonalnych szablonów do WordPress, jednak zawsze warto się upewnić.

Odnośniki do mediów społecznościowych

9. Z czego korzysta konkurencja?

To trudne pytanie, bo raczej nie ma co wpadać w skrajność i porównywać się z innymi. Pamiętaj też, że każdy pracuje na innym budżecie.

Możesz jednak przeprowadzić takie ćwiczenie, aby ustalić, co działa, a co nie. Możliwe, że wpadniesz dzięki temu na kilka pomysłów, co powinno znaleźć się i u Ciebie.

Z drugiej strony dzięki zastosowaniu nietypowego dla Twojej niszy designu, możesz odróżnić się od konkurencji oraz być zauważonym.

10. Czy podoba się on Twoim znajomym?

Niektórzy nie doceniają znaczenia tego punktu. Jak Twoja strona będzie wyglądać dla kogoś, kto ma stosunkowo małe doświadczenie w sieci? Innymi słowy, jest bardziej laikiem?

Kiedy modyfikujesz swój szablon na WordPressie, znasz go na wylot. Na pewno łatwo Ci się nawiguje po swojej stronie, jednak dla kogoś z zewnątrz wszystko może nie być aż tak intuicyjne.

Pamiętaj, że na stronę będą trafiać osoby, które są na niej całkowicie nowe. Musi ona zatem robić dobre wrażenie, aby uniknąć wysokiego współczynnika odbicia.

Nieraz dobrym sposobem może być zapytanie się kogoś ze swoich znajomych i rodziny, co myśli o danym szablonie. Nieraz możemy „zafiksować” się na jakimś koncepcie, który wcale nie będzie aż tak przystępny z punktu widzenia kogoś innego.

Idąc dalej, jeżeli Twoja strona funkcjonuje już od jakiegoś czasu, możesz przeanalizować heat mapę, aby ustalić, gdzie klikają odwiedzające ją osoby.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że ten wpis pomoże Ci wybrać profesjonalny szablon WordPress. Pamiętaj, by jasno określić swoje potrzeby, zdecydować się między płatnymi a darmowymi wersjami oraz mieć na względzie kilka kluczowych czynników.

Jeżeli chcesz zatem skorzystać z naprawdę profesjonalnych szablonów, to zajrzyj tutaj.

Potrzebujesz więcej informacji?