8 października, 2021

Mapa ciepła – czy warto?

Podstawą skutecznej reklamy jest odpowiednio przygotowana strona internetowa. Oprócz interesujących oraz merytorycznych treści, przejrzystości i intuicyjności, strona www powinna wyróżniać się dużą użytecznością. Każdy właściciel witryny musi pamiętać, że jego strona jest przeznaczona dla klientów, dlatego to oni powinni dobrze się na niej odnajdować.
Jak dowiedzieć się co najbardziej interesuje użytkowników na danej witrynie? Odpowiedzieć na to pytanie pomoże nam tak zwana heat map, czyli inaczej mapa ciepła.

Czym jest mapa ciepła?

Mapa ciepła to graficzna prezentacja danych dotyczących zachowania użytkowników na stronie internetowej. Zadaniem tego narzędzia jest wskazywanie, najbardziej “gorących” czyli najlepiej przyciągających uwagę obszarów strony www oraz obszarów “zimnych” czyli takich które są znacząco mniej zauważalne przez użytkownika.
Heat map informuje o tym czy użytkownicy docierają do najważniejszych informacji, czy znajdują linki oraz przyciski z których powinni korzystać oraz czy napotykają przeszkody w korzystaniu ze strony www.
Analiza zebranych danych znacząco ułatwia dostosowanie witryny pod jej użytkowników, czyli Twoich potencjalnych klientów. Wiedza, którą zgromadzisz i odpowiednio wykorzystasz pomoże w zwiększeniu konwersji na Twoim sklepie internetowym.

Często mapy cieplne utożsamia się z mapami kliknięć, które innymi słowami są sposobem zwizualizowania informacji zgromadzonych za pomocą:

  • Clicktrackigu inaczej analizowaniu kliknięć myszką
  • Scrolltrackingu czyli śledzeniu przewijania strony przez klienta, określaniu miejsca, do którego “najdalej” na stronie www docierają użytkownicy
  • Attentiontrackingu, które jest badaniem elementów przyciągających uwagę użytkowników witryny internetowej
  • Movetrackingu inaczej śledzeniu ruchów kursora po ekranie

W czym pomoże Ci mapa ciepła?

Mapy cieplne mogą okazać się przydatnym narzędziem gdy planujesz ulepszyć swój sklep internetowy. Jeśli nie zadowala Cię obecna konwersja, chcesz dostosować swoją stronę www do potrzeb użytkowników oraz chcesz sprawdzić czy mechanizmy Twojej strony internetowej działają tak jak tego chciałeś, rozważ wdrożenie heat map na swoją witrynę. Jest to bardzo przydatna funkcja o ile zostanie w odpowiedni sposób przeanalizowana.
Zebrane dane możesz wykorzystać do analizy treści zamieszczanych na Twoim sklepie. Przykładowo dzięki scrolltrackingu dowiesz się jakiej długości teksty interesują Twoich odbiorców. Sprawdzisz czy wszystkie treści na Twojej stronie są ciekawe oraz poprawisz nawigację swojej witryny www. Dowiesz się również czy wszystkie elementy znajdujące się na Twojej stronie internetowej są niezbędne i klikalne tak jak to planowałeś przy ich wdrażaniu.

 

Jak wprowadzić mapę ciepła do sklepu internetowego?

Instalacja mapy ciepła na stronie internetowej nie jest niczym skomplikowanym, tak naprawdę polega na wklejeniu odpowiedniego kodu JavaScript. Istnieje kilka dedykowanych aplikacji mapy cieplnej z których możesz skorzystać: 

  • Crazy EGGaplikacja tworząca mapy ciepła na podstawie przewijania stron i kliknięć myszą
  • Smartlook – oferuje mapy kliknięć, scroll maps oraz nagrania zachowań użytkowników na stronie
  • HotJar – program przygotowujący mapy kliknięć oraz nagrania pobytu użytkowników na stronie takich jak na przykład wypełnianie formularzy

Podsumowując mapy ciepła są efektownym narzędziem, które może dostarczyć wielu ciekawych danych dotyczących atrakcyjności sklepu bądź witryny www. Jeśli zastanawiasz się nad wdrożeniem heat map, ale nie masz czasu, by zrobić to osobiście, napisz do nas, a z chęcią Ci pomożemy.

Potrzebujesz więcej informacji?