Wybór domeny – Jak podjąć dobrą decyzję?

Planujesz zarejestrować domenę, ale nie do końca wiesz na co powinieneś zwrócić uwagę? Pomimo, że jest to względnie prosta czynność to istnieje kilka kwestii, na których powinieneś skupić się w szczególności.

Zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem!

Na początek – czym jest domena?

Domena jest to niepowtarzalna nazwa internetowa, dzięki której możemy trafić do określonego miejsca w sieci. Każda domena składa się z nazwy właściwej oraz odpowiedniego rozszerzenia (TLD), np. w naszej domenie gloo.pl – „gloo” to nazwa właściwa, a rozszerzeniem jest końcówka .pl.

Jak dzielimy domeny?

Domeny najwyższego poziomu:

TLDTop-Level Domain, jest to domena internetowa, powyżej której nie występują żadne inne domeny w systemie DNS. Każda domena w Internecie składa się z pewnej liczby nazw, oddzielonych kropkami. Ostatnia z tych nazw jest domeną najwyższego poziomu.

Naturalnym wyborem dla działalności prowadzonej wyłącznie w Polsce będzie domena „pl”.

Jeżeli zamierzasz prowadzić biznes międzynarodowy lub chcesz, aby Twoja strona obsługiwała kilka wersji językowych, odpowiednim wyborem powinna być końcówka „com”. Jest ona najbardziej ogólna.

Do rodzajów domen ogólnych możemy zaliczyć również „net”, „org” oraz „info” – one również są godne uwagi w przypadku chęci prowadzenia działalności na skalę szerszą, aniżeli tylko w Polsce.

Oczywiście powyższe podpowiedzi są wyłącznie opcjonalne. Chodzi o to, aby przy wyborze domeny kierować się jakimś założeniem.

Domeny funkcjonalne (.com, .edu, .gov) przynajmniej w założeniu mają służyć jako informacja o rodzaju działalności danej witryny:

  • .com (commercial) – dla firm komercyjnych,
  • .edu (education) – związane z edukacją,
  • .org  (organisation) – dla organizacji i stowarzyszeń,
  • .gov (govermment) – związane z instytucjami rządowymi,
  • .biz (bussines) – przeznaczone dla biznesu,
  • .info (information) – dla stron informacyjnych,
  • .mil (military) – wojskowe.

Na wyróżnienie zasługuje domena najwyższego poziomu jaką jest .PRO. Założeniem było przeznaczenie do użytku domeny identyfikującej kwalifikowanych profesjonalistów, jednak od kilku lat domeny .PRO są dostępne dla wszystkich rejestrujących. Oznacza to, że przedsiębiorcy, inwestorzy oraz wszelkiego rodzaju profesjonaliści mogą rejestrować domeny z bardzo ciekawym rozszerzeniem, jakim jest .PRO.

Domeny narodowe

Są również nazywane państwowymi. Zawsze składają się z dwóch znaków. Zarezerwowane są dla państw lub terytoriów zależnych.

Przykładami takich domen są: .pl, .de, .czk

Domeny drugiego poziomu:

Domeny drugiego poziomu (SLD – Second Level Domains) są o jeden poziom niżej w hierarchii DNS od TLD, czyli znajdują się po lewej stronie od kropki poprzedzającej domeny rzędu najwyższego, np. gloo.pl lub kameryleczna.pl. Również domeny drugiego poziomu możemy podzielić na kategorie:

  • narodowe funkcjonalne – pełnią rolę informacyjną, jednak tylko w ramach konkretnego państwa np. com.pl lub org.pl.
  • regionalne – odnoszące się do konkretnych regionów lub miast np. waw.pl
  • należące do firm, osób prywatnych lub organizacji – gloo.pl czy caritas.pl.

Domeny niższych poziomów:

Możliwe jest dalsze rozwijanie struktury domen. Wówczas będziemy mówić o domenach trzeciego lub czwartego poziomu zwanych inaczej subdomenami.

Struktura wówczas będzie rozwijać się analogicznie na lewo od domeny o wyższym poziomie np. firma.gloo.pl lub poznajmy.się.pl

Sprawdź dostępność wybranego adresu

Zanim rozpoczniesz poszukiwania powinieneś wybrać stronę internetową, za pomocą której będziesz sprawdzać dostępność wyszukiwanych przez Ciebie adresów.

Jako przykład możemy podać adres popularnego serwisu ovh.pl .

Adres domeny

Warto zadbać o to, aby adres naszej domeny był możliwie najkrótszy oraz chwytliwy. Zależy nam na tym, aby odwiedzający zapamiętał go i z łatwością mógł do niego wrócić.

Kolejnym z powodów, dla których adres Twojej witryny powinien być krótki i prosty jest to, że podczas rozmowy z potencjalnym klientem może mieć miejsce sytuacja, w której zostaniesz poproszony o podanie adresu swojej strony firmowej. Wówczas jeżeli jej adres jest skomplikowany i ciężki do wymówienia znajdziesz się w kłopotliwej sytuacji.

Przykładowy adres (strona internetowa naszej agencji):

Domena – Zakup nowej czy używanej?

Przed uruchomieniem strony internetowej należy znaleźć odpowiednią domenę, pod którą nasza witryna będzie dostępna w sieci. Domenę możemy kupić zarówno nową, jak i używaną.

  • Nowa domena – to taka, która nie była wcześniej używana, co oznacza brak historii oraz powiązanych z nią linków. Rejestracja takiej domeny oznacza, że możemy od początku budować jej autorytet bez obaw o wcześniejszą historię czy niekorzystne linki. Jednak wiąże się to też z brakiem potencjalnych linków o charakterze pozytywnym prowadzących do naszej strony.
  • Używana domena – taka domena posiada już swoją historię oraz linki przychodzące. Jej plusem jest fakt, że może posiadać naturalne linki oraz zgodną tematycznie historię. W większości przypadków historię takiej domeny sprawdzimy bez większych problemów. Należy pamiętać o tym, że jeśli zarejestrujemy używaną wcześniej domenę, może się okazać, że prowadzą do niej odnośniki potencjalnie szkodzące pozycjonowaniu naszego serwisu.

Jednym z najpopularniejszych dostawców domen jest serwis ovh.pl, jednak pamiętaj o tym, że dokonując wyboru powinieneś zapoznać się z kilkoma lub nawet kilkunastoma innymi ofertami. Warto zwrócić uwagę na to, ile kosztować nas będzie przedłużenie domeny o kolejny rok. Bardzo często operatorzy oferują nam domenę dostępną w niskiej cenie za pierwszy rok, zaś każdy kolejny jest znacznie droższy i nie opłacalny w porównaniu z konkurencją.

Nazwa domeny a pozycjonowanie

Czy zamieszczanie fraz kluczowych w domenie ma znaczenie dla pozycjonowania? W sieci możemy znaleźć na ten temat wiele sprzecznych informacji. Wielu specjalistów z branży w dalszym ciągu uważa, że umieszczenie słowa kluczowego w domenie w znaczący sposób daje jej przewagę nad konkurencją. Kolejni natomiast twierdzą, że dodanie w domenie frazy kluczowej nie ma już znaczenia. Zatem jaka jest prawda?

Zamieszczanie fraz kluczowych, których chcemy użyć do pozycjonowania w nazwie domeny, jeszcze kilka lat temu przynosiło naprawdę wyraźne efekty. Na chwilę obecną Google w coraz mniejszym stopniu respektuje umieszczanie słów kluczowych w domenie. W większości przypadków są one ignorowane. Nie oznacza to jednak, że dzieje się tak za każdym razem. W obecnej sytuacji zdecydowanie bardziej powinniśmy skupić się na marce oraz na tym, aby domena strony firmowej wyglądała naturalnie i profesjonalnie.

Łatwo zauważyć, że Google dąży do całkowitego ignorowania fraz kluczowych w adresach witryn internetowych. Nie mamy również gwarancji, że takie domeny w przyszłości nie będą gorzej oceniane od tych, które w adresie posiadają jedynie nazwę marki.

Podsumowanie

Po pierwsze upewnij się, że adres, który chcesz zarejestrować, jest dostępny. Pamiętaj o tym, że powinien być on możliwie najkrótszy. Staraj się unikać liczb oraz dokładnie zastanów się nad tym, jakie rozszerzenie wybierzesz. Który wybór będzie rozsądniejszy – słowo kluczowe czy nazwa firmy w adresie? Wybór należy do Ciebie. Przejrzyj oferty od kilku/kilkunastu dostawców, zanim zdecydujesz się wybrać, a przed zakupem używanej domeny, sprawdź dokładnie jej historię.

Twój wybór musi być poprzedzony dokładną analizą. W razie pytań skontaktuj się z nami, chętnie doradzimy!

Potrzebujesz więcej informacji?

Coś tu pusto...
Nie masz żadnych przedmiotów w koszyku
bag
Powrót