Osoba programujaca komputerze

11 marca, 2020

Projektowanie portalu internetowego!

Czy portal internetowy to dobra i przyszłościowa inwestycja? Jakie kroki należy podjąć, aby utworzyć taki projekt?
Zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem!

Profesjonalny projekt – Zaczynamy!

Odpowiedzią na pytania postawione we wstępie jest Twój osobisty pomysł. W ostatnich latach portale internetowe wzbudzają naprawdę ogromne zainteresowanie, te najpopularniejsze cieszą się milionami odsłon dziennie i bardzo wysokimi zarobkami. Przebicie się na rynku w obliczu takiej konkurencji na pewno nie będzie proste, ale nie jest niemożliwe.

Odpowiadając sobie na poniższe pytania i analizując rynek, w dużym stopniu pomożesz sobie zrozumieć z jakimi kosztami będzie wiązał się projekt.
Dowiesz się również, czy będzie to oryginalna działalność czy serwis konkurujący z innymi, już istniejącymi.

  • Co nowego Twój projekt wniesie do rynku internetowego?
  • W jaki sposób ma on przynosić Ci zysk?
  • Do jakiej grupy osób będzie on skierowany?
  • Ile tego typu portali działa aktualnie na rynku?(poznaj ich funkcjonalności, mocne oraz słabe strony)

Jesteś ciekawy w jaki sposób przebiega proces tworzenia Twojego portalu internetowego? Przybliżymy Ci w skrócie wszystkie etapy przez jakie przejdzie po kolei Twój projekt.

Wykonaniem takiego zlecenia powinni zająć się profesjonaliści. Warto więc poświęcić więcej czasu na wybranie wykonawcy dla swojego zlecenia i pamiętać o tym, że w takim projekcie nie powinno się korzystać z najtańszych rozwiązań.

Rodzaje portali internetowych

Każdy portal internetowy ma swoje konkretne przeznaczenie, w związku z czym dzielą się one na kategorie.

  • Edukacyjne – służą edukacji, nauce i możliwości rozwijania się przez Internet. Zawierają wiele artykułów nt. najnowszych odkryć lub ciekawostek ze świata.
  • Społecznościowe – mogą rozwijać się w wielu kierunkach. Niektóre będą służyć jako miejsce do znalezienia partnera, inne jako strona, na której możemy znaleźć dawnych znajomych i nawiązać z nimi kontakt, a jeszcze inne posłużą nam jako miejsce do współpracy i komunikacji na tle konkretnej branży.
  • Informacyjne – zajmują się gromadzeniem i publikowaniem informacji ze świata bądź konkretnych dziedzin. Jest to rodzaj portalu, na którym możemy śledzić tematy polityczne, biznesowe jak również dowiedzieć się czegoś nt. zmian klimatycznych w najbliższym czasie czy też poznać różnego rodzaju oferty znanych marek.
  • Ogólne – są to portale posiadające każdą z powyższych funkcjonalności. Przykładem takiego portalu jest Facebook. Możesz na nim zarówno kupić bądź sprzedać dowolny przedmiot, przeczytać wiele interesujących wiadomości ze świata oraz dołączyć do grup o wybranej tematyce i czatować ze znajomymi.

Ciekawe funkcjonalności poszczególnych portali internetowych

  • Biznesowa – portal internetowy o tematyce biznesowej może posiadać wiele przydatnych funkcjonalności, jedną z nich jest chociażby forum czyli interaktywne miejsce spotkań i współpracy. Osoby zainteresowane konkretną działalnością, korzystając z forum mogą dyskutować na różne tematy oraz rozbudowywać kontakty zawodowe.
  • Poznawcza – dzięki możliwości tworzenia kont w serwisach społecznościowych możemy poznać nowych znajomych oraz opowiedzieć im nieco o sobie. Rozbudowany panel profilu tj. chociażby na Facebook pozwala nam umieścić na nim nasze dane osobowe, zdjęcie, opis naszego hobby oraz publikować relacje z dnia codziennego.
  • Rozrywkowa – serwis www może być jednym ze sposobów na spędzanie wolnego czasu. Ciekawą funkcjonalnością serwisów rozrywkowych są między innymi gry oraz filmy. Przykładami takich serwisów są m.in. Youtube oraz Gry.pl
  • Reklamowa – jest to funkcja pozwalająca firmom oraz osobom prywatnym promować swoją działalność w sieci. Różnego rodzaju grupy tematyczne oraz fora to świetne miejsce do tego, aby podzielić się z potencjalnymi klientami nowym osiągnięciem lub zachęcić ich do kontaktu. Zamieszczanie różnego rodzaju filmików, zdjęć oraz wpisów na serwisach społecznościowych skutecznie przyciąga uwagę użytkowników, więc warto pamiętać o tym, jeżeli chcemy aby osoby korzystające z naszego serwisu mogły podzielić się z innymi swoimi osiągnięciami.

Wiesz już jakiego rodzaju działalność masz zamiar prowadzić? Czas zatem przejść do następnego kroku!

Sitemap – Fundament

Na początku wybrana przez Ciebie agencja utworzy tzw. „szkielet” powstającego portalu internetowego zawierający wszystkie podstrony z poszczególnymi zawartościami i funkcjonalności(np. wyżej wymienione), które powinny się znaleźć w serwisie.

Mapa strony, jest krokiem, który pozwoli agencji na oszacowanie jak bardzo rozbudowany będzie Twój projekt. Według swoich upodobań możesz zlecić wprowadzenie większej lub mniejszej ilości funkcjonalności oraz podstron, zdecydować o ich nazwie, zawartości oraz umiejscowieniu na stronie.

Szkielet strony internetowej

https://www.pexels.com/

Copywriting – kluczowe treści

Każdy portal musi zawierać treści opisujące jego przeznaczenie. Jeżeli wstępnie wiesz już jakie podstrony będą znajdować się na portalu, to wiesz też jakich treści potrzebuje Twój serwis. Każda podstrona spełnia jakieś zadanie. Do każdej z nich będziemy potrzebować np. haseł reklamowych, opisów produktów lub informacji nawigujących dla klienta.

Zadaniami tego typu zajmują się zazwyczaj doświadczeni copywriterzy. Treści należy dopasować tak, aby zaciekawiły potencjalnego klienta i zatrzymały go na dłużej. Jest to kolejna z kwestii, którą należy umieścić w kosztorysie projektu.

Notes na stole

Projekt graficzny – layout

Jest to etap, opierający się na wprowadzeniu do Twojego serwisu szaty graficznej. Programiści zajmą się zaprojektowaniem kilku wariantów, które będzie Ci dane ocenić i zaakceptować ten, który najbardziej odpowiada Twoim oczekiwaniom. Kolorystyka oraz zamysł graficzny jest określony ściśle dla wspomnianej wybranej przez Ciebie grupy odbiorców. Oczywistym jest, że innego rodzaju projekt zostanie dostosowany dla portalu zrzeszającego pracowników kancelarii, a jeszcze inny dla młodszych odbiorców, którzy będą korzystać z portalu w celu rozrywkowym.

Kodowanie portalu

Kodowanie portalu składa się z dwóch etapów:

  1. Front-end czyli Interfejs portalu. Jest to programowanie tej części portalu, którą widzi użytkownik podczas korzystania z niego. Szata graficzna, wszystkie podstrony oraz zawarte na nich treści.
  2. Back-end – Kodowanie mechanizmów portalu tak, aby każde z wyróżnionych przez Ciebie funkcjonalności były w nim zawarte oraz tych niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania.

Dostosowana graficznie architektura treści zostanie przetworzona za pomocą kodu źródłowego w działający portal internetowy.

RWD

Warto wspomnieć o RWD(Responsive web design). Jest to technika projektowania stron www, w taki sposób, aby ich układ dostosowywał się automatycznie do rozmiaru okna przeglądarki, na której jest wyświetlany, nie tylko komputerów stacjonarnych ale również smartfonów czy tabletów. Jest to bardzo korzystne wdrożenie, z tego względu, że od kilku lat statystyka wyświetleń stron internetowych na urządzeniach mobilnych rośnie. Praktycznie każdy z nas posiada smartfon i korzystając z niego przegląda sieć. Wygoda i szybkość dostępu do informacji stały się bardzo cenne i niezbędne.

Testy – dlaczego ważne?

Dlaczego przeprowadzenie testów to tak istotny proces? Idealnym przykładem jest sytuacja, w której zainwestujesz pieniądze w promocję swojego portalu. Załóżmy, że reklama przyciągnęła nowych użytkowników jednak błąd, który nie został naprawiony ze względu na nie przeprowadzenie testów, uniemożliwia im zarejestrowanie się na stronie serwisu. Wówczas pieniądze będzie trzeba zainwestować ponownie, nie tylko w reklamę Twojej działalności lecz również w programistów, którzy podejmą się naprawy Twojego portalu.

Podsumowanie

Jak możesz zauważyć, proces tworzenia portalu internetowego dzieli się na wiele bardzo istotnych etapów. Najistotniejszym krokiem będzie wybór wykonawców. Zajmą się oni Twoim projektem, dostosują go według Twojego pomysłu oraz zapewnią Ci wsparcie techniczne na każdym etapie funkcjonowania działalności. Reasumując, portal internetowy to projekt, który ma ogromne szanse na powodzenie jeżeli wcześniej odpowiednio przeanalizujesz rynek i to czego aktualnie na nim brakuje, a mogłoby przynieść naprawdę pozytywne korzyści. Bardzo istotną kwestią jest to, że za takie zlecenie zapłacisz nie małe pieniądze. Dlatego też należy pamiętać, że wybór najtańszego wykonawcy na pewno nie wpłynie pozytywnie na nasz projekt.

Rozważasz rozpoczęcie działalności online? Bardzo chętnie udzielimy Ci na ten temat wskazówek oraz podejmiemy z Tobą współpracę! Skontaktuj się z nami!

Potrzebujesz więcej informacji?