Pelny koszyk zakupowy

18 lutego, 2020

PrestaShop czy WooCommerce – Zdecyduj!

Każdy, kto rozważa sprzedaż online, powinien dokładnie przeanalizować wymagania i potrzeby odnośnie oprogramowania dla sklepu internetowego. Na rynku jest dostępnych wiele opcji, aczkolwiek aktualnie prym wiodą głównie dwa systemy – Woocommerce i PrestaShop.

PrestaShop jest samodzielnym oprogramowaniem dla e-sklepu, który jest gotowy do wprowadzania produktów od razu po instalacji. Natomiast WooCommerce to plugin dla platformy WordPress. Aby skorzystać z jego funkcjonalności, należy najpierw zainstalować na serwerze WordPress, a w kolejnym kroku wtyczkę. Zarówno PrestaShop, jak i WordPress to rozwiązania typu open source.

Dowiedz się więcej!

Oprogramowanie

Oba systemy dają możliwość tworzenia szablonu sklepu internetowego od zera, oraz udostępniają obszerną bazę wielu darmowych lub płatnych szablonów o różnorodnej szacie graficznej. Zarówno oprogramowanie WooCommerce jak i PrestaShop dostarcza w pakiecie podstawowy zestaw funkcji. Obejmują wszystkie niezbędne narzędzia do rozpoczęcia działalności online, czyli: produkty, system zarządzania zamówieniami, różne opcje wysyłki i płatności, raporty biznesowe, narzędzia marketingowe SEO.

Panel administracyjny WordPress jest prosty i intuicyjny, przez co odnalezienie się w nim nie będzie stanowiło większego problemu. Jeśli strona internetowa Twojej firmy także jest postawiona na tym CMS, to zarządzanie sklepem internetowym i stroną www będzie odbywało się w tym samym panelu. Z panelu zarządzania treścią można łatwo sterować zarówno zawartością strony, produktami, zamówieniami jak i rozbudową systemu.

PrestaShop posiada niezwykle rozbudowane zaplecze, które pozwala bardzo sprawnie zarządzać dużym sklepem z ogromną ilością produktów, a nawet kilkoma sklepami. Dzięki PrestaShop jest możliwość zarządzania kilkoma sklepami o różnych domenach z poziomu jednego panelu administracyjnego. To daje ogromne możliwości. Przykładowo, można utworzyć osobne wersje dla każdego kraju z odpowiednim językiem. Można również w każdym sklepie sprzedawać inne produkty czy różne marki. PrestaShop daje ułatwienie sprzedaży dzięki rozbudowanemu systemowi statystycznemu, który pozwala śledzić różne zmienne, np.: ilość zamówień czy najczęściej kupowane i oglądane produkty.

Dodatkowe moduły

Budowa modułowa WooCommerce sprawia, że system możemy w dowolnym momencie rozbudowywać o nowe gotowe oraz dedykowane funkcjonalności. Oficjalny market WordPress z wtyczkami jest bardzo bogaty w tego typu narzędzia.  Oto kilka przykładowych modułów:

  • System oceny w formie gwiazdek
  • Wtyczka do zarządzania zniżkami
  • Wtyczka do wystawiania faktur w formie pdf
  • WP Lightbox 2 – moduł umożliwiający tworzenie zaawansowanych i ciekawych wizualnie galerii zdjęć
  • WP Fluid Images – wtyczka ułatwiająca skalowanie obrazów i przystosowanie ich wyświetlania do działania stron responsywnych
  • Akismet – bardzo dobrze filtruje komentarze typu spam, np. od botów pod opublikowanymi artykułami

WooCommerce pozwala na integrację z programami odpowiadającymi za księgowość, płatność oraz firmami kurierskimi i popularnymi platformami, takimi jak Allegro.

PrestaShop oferuje około 3 000 możliwych modyfikacji. Wszystkie wyżej wymienione opcje są również dostępne na tym systemie, lecz niestety większość jest droższa niż na WooCommerce. PrestaShop oferuje lepsze możliwości rozwoju sprzedaży transgranicznej, ponieważ obsługuje wiele walut i języków. Generalnie PrestaShop ma lepsze udogodnienia sprzedażowe, lecz wiąże się to z większym wkładem finansowym. Jeżeli więc dysponujemy większym budżetem to PrestaShop jest zdecydowanie świetną inwestycją.

Poniżej kilka modułów dostępnych na PrestaShop:

  • Moduł LazyLoad – Zmniejsza czas ładowania sklepu poprzez dynamiczne wczytywanie zdjęć.
  • Moduł Stickers –  Wyświetla na wybranych produktach daną „naklejkę” przez co możemy w atrakcyjny sposób zaprezentować np: nowość, promocję lub bestsellery!
  • Linkowanie wewnętrzne – Optymalizacja Seo. Jest to moduł umożliwiający automatycznie dodanie linków w opisach produktów, kategorii, stron CMS itd. Zaawansowana konfiguracja umożliwia bardzo precyzyjne ustawienie linków w całym sklepie.
  • Moduł sortujący produkty niedostępne – z 0 stanem magazynowym, na końcu listy kategorii.
  • Moduł wyświetlający przycisk do szybkiego chatu za pomocą Facebooka – messenger’a.
  • Wtyczka umożliwiająca ocenianie produktu w skali od 1 do 5  z opcją wyświetlania na liście produktów. W czytelny sposób klienci mogą zobaczyć jak oceniany jest dany produkt!
  • Moduł dzięki któremu w dużej mierze utrudnimy kopiowanie treści z naszego sklepu. Oprócz blokady kopiowania, możemy również zamieniać treść na adres obecnego linku, lub dodawać go do skopiowanego tekstu.

Wydajność – struktura i ilość produktów

Twórcy wtyczki WooCommerce nadmiernie wykorzystują strukturę CMSa – WordPress do przechowywania danych w ograniczonej liczbie tabel MySQL.  Dlatego WooCommerce to idealne rozwiązanie dla mniejszych sklepów. Wydajność i szybkość ładowania stron nie zmniejszy się, jeśli w sklepie internetowym nie będzie więcej niż około 20 000 produktów. Wówczas silnik z łatwością obsłuży też pozycje posiadające wiele wariantów.

Natomiast PrestaShop z założenia powstał jako duży sklep internetowy do obsługi znacznie większej ilości produktów niż w przypadku wtyczki WooCommerce. Dlatego w PrestaShop obsługa dużej ilość produktów posiadających wiele wariantów (np. kolory, rozmiary) nie wpłynie na jego wydajność. Należy pamiętać również, że ten system jest lepiej dostosowany do projektów obsługujących tzw. multisklepy. Z poziomu jednego panelu można w prosty sposób zarządzać kilkoma sklepami z różnymi produktami.

Marketing

WordPress jest sam w sobie dźwignią reklamy. Strona www na tym systemie, to przede wszystkim blog. Można na nim dodawać recenzje produktów z opisem ich funkcjonalności, dzięki czemu pozycjonowanie i dotarcie do większego grona odbiorców jest stosunkowo proste – dowiedz się więcej. SEO w WooCommerce jako wtyczce WordPress nie generuje dodatkowych kosztów. Poza tym istnieje tutaj bardzo wiele możliwości optymalizacji i konfiguracji witryny.  Rozszerzenia takie jak YOAST SEO umożliwiają kontrolę nad mapami witryn, robots.txt czy tytułu lub meta tagi podstron.

PrestaShop z założenia powstał jako system do e-sklepu, dlatego nie mamy tu w podstawowym pakiecie strony, bloga ani forum. Opcja wdrożenia tych dodatkowych funkcjonalności wymaga dodatkowych kosztów. Oprócz tego w przypadku PrestaShop ciężko znaleźć bezpłatne moduły, które posiadałyby niezbędne funkcjonalności wtyczki YOAST SEO. Dodatkowe moduły do marketingu są dość drogie. Niemniej jednak PrestaShop posiada wbudowane funkcje w podstawowym pakiecie, takie jak: ustawienie przyjaznych adresów URL tytułów i opisów „meta”.

Marketing baner

Wsparcie

Społeczność WordPress jest ogromna (najwięcej stron w światowej sieci opiera się o ten CMS), dzięki czemu bez trudu znajdziemy rozwiązanie większości naszych problemów. To jedna z największych zalet tego systemu, ponieważ dzięki niej możemy liczyć na ogromne wsparcie techniczne, by nawet samemu rozbudowywać nasze oprogramowanie. Nawet jeśli opiszemy jakiś niespotykany błąd, można dość szybko uzyskać rozwiązanie problemu.

PrestaShop również posiada dość sporą społeczność użytkowników, jednak wciąż nie może się ona równać ze społecznością WordPress (użytkowników PrestaShop jest około 5 razy mniej niż WordPress). Jeśli zdarzy się jakiś rzadki problem to możliwe, że nikt nie pomoże w jego rozwiązaniu lub na odpowiedź trzeba długo czekać. Mimo wszystko dzięki popularności tego sklepu łatwo znajdziemy firmy, które uruchomią lub rozbudują nasz sklep internetowy przy użyciu tego silnika.

Koszty

Oba oprogramowania do otworzenia sklepu internetowego to rozwiązanie typu open-source, więc podstawowa instalacja jest bezpłatna. Koszty zaczynają narastać przy wykonywaniu aktualizacji oraz wyborze dodatkowych funkcjonalności i modułów. Jakich więc kosztów możemy spodziewać się w przypadku Woocommerce, a jakich gdy naszym wyborem stanie się PrestaShop?

Generalnie szata graficzna, dodatkowe moduły do wtyczki WooCommerce są znacznie tańsze niż w PrestaShop. Poza tym WooCommerce ma duże korzyści z WordPress, ponieważ ma mnóstwo narzędzi, które bezcennie pomagają w optymalizacji SEO. Do powyższych zalet trzeba dodać jeszcze jedną – aktualizacje w WordPress są znacznie łatwiejsze i z reguły bezproblemowe niż w przypadku PrestaShop. Należy pamiętać, że aktualizacje są ważne, by sklep internetowy był bardziej bezpieczny i wydajny oraz współpracował z zainstalowanymi modułami.

Warto zwrócić uwagę, że koszt sklepu internetowego to nie jedynie dodatkowe moduły, ale także domena, czy serwer. Koszt odpowiedniego serwera dla PrestaShop jest większy niż dla WooCommerce, ze względu na wymagania techniczne. Marketing w PrestaShop jest dodatkowym, często dość dużym wydatkiem. Strony statyczne, blog, systemy komentarzy, łatwość integracji z sieciami społecznościowymi to bezpłatne korzyści w przypadku pracy na wtyczce WordPress.

Zastanawiasz się nad taką inwestycją? Chętnie pomożemy i udzielimy niezbędnych informacji!

Podsumowanie – podejmij decyzję!

WooCommerce sprawdzi się dla firm, posiadających strony internetowe, które chciałyby wzbogacić swoją ofertę o sklep internetowy. Jest to idealne rozwiązanie dla mniejszych przedsiębiorstw, gdzie liczba produktów nie przekracza 20 000. Poza tym jest to rozwiązanie dla osób, które mają nieco ograniczony budżet, gdyż moduły w WooCommerce są tańsze.

PrestaShop zdecydowanie jest bardziej polecany dla osób z rozwiniętym biznesem, gdyż ten system lepiej poradzi sobie z większą ilością produktów i ich wariantami. Poza tym pozwala łatwo sprzedawać w wielu walutach i językach. Należy pamiętać o odpowiednim budżecie do zainwestowania w niezbędne dodatkowe moduły.

Wybierz rozwiązanie, które najbardziej odpowiada potrzebom Twoim i Twojej firmy. Jeśli zastanawiasz się nad uruchomieniem sklepu internetowego zapraszamy do kontaktu z nami. Zaproponujemy Ci najbardziej optymalne rozwiązanie.

 

Potrzebujesz więcej informacji?