Ile kosztuje strona na WordPress 2019 Praktyczny poradnik

Ile kosztuje strona na WordPress 2019? Praktyczny poradnik

Choć WordPress sam w sobie jest jako taki darmowy, to jednak postawienie na nim strony może obejmować już różne przedziały cenowe. Wszystko zależy od Twoich celów oraz budżetu. Tak naprawdę najlepsza odpowiedź na pytanie tego artykułu brzmi to zależy, jednak jest kilka elementów wspólnych, które pozwalają w przybliżony sposób ocenić koszt wykonania strony na WordPress.

W zależności od celów całościowy koszt Twojej strony może wynosić 100, 500, 3 000, a nawet 10 000 złotych. Ważne, abyś określił cele, dla których będzie służyć Ci owa strona. Dobrze też mieć przybliżone rozeznanie w cenach, jakie obowiązują za poszczególne elementy profesjonalnej strony WordPress.

Ile kosztuje strona na WordPress – podstawy

Cena strony zależy od następujących czynników

  • Domena – wielu dostawców domen oferuje na pierwszy rok bardzo niskie ceny jak 1-20 zł, jednak po roku przedłużanie owej domeny zwykle waha się w okolicy 100 zł netto. Jeżeli domena, z której chcemy skorzystać, ma komercyjny potencjał, jej cena może przekraczać nawet 1 000 złotych!
  • Hosting – najtańsze serwery zaczynają się od ok. 100 zł netto za rok, choć w przypadku bardziej rozbudowanych stron potrzebny będzie odpowiednio większy i droższy serwer.
  • Certyfikat SSL – konieczne zabezpieczenie Twojej strony internetowej.
  • Design – skorzystasz z darmowych szablonów, płatnych, a może zlecisz stworzenie strony projektantom od nowa?
  • Grafiki i zdjęcia – czy będziesz korzystał ze swoich zdjęć, darmowych zdjęć ze stocka, a może z płatnych?
  • Logo – ceny wykonania profesjonalnego logo strony zwykle zaczynają się od 250 zł netto.

Przejdźmy zatem do bardziej szczegółowego omówienia wymienionych powyżej elementów:

1. Domena

Domena powinna być pierwszym zakupem, jakiego dokonasz przed założeniem swojej strony. Oczywiście możesz użyć darmowej domeny od WordPressa, jednak adres Twojej strony wyglądałby www.twojadomena.wordpress.com.

Jeżeli chcesz, aby ludzie traktowali Twoją stronę (a więc i firmę) poważnie, musisz zainwestować w swoją własną domenę.

Na cenę domeny wpływ mają jej końcówki (pl, eu, com) oraz oczywiście firma rejestrująca domenę. Jak wspomniałem – często na pierwszy rok firmy oferują bardzo konkurencyjne ceny.

Końcówki pl. kosztują zwykle 100 zł netto na rok, a te międzynarodowe jak com, eu ok. 50 zł netto rocznie.

W Polsce istnieje niemal 200 firm, które zajmują się rejestracją domen. Przydatne porównanie cen można znaleźć tutaj. Pamiętaj jednak, że dane zostały ostatnio zaktualizowane w 2015 roku, jednak zwykle ceny dostawców dużo się nie zmieniły.

Z zestawienia widać, że średni koszt zarejestrowania domeny pl wynosi 10 zł netto, a koszt przedłużenia od 40 do 100 złotych.

2. Hosting

Bez umieszczenia naszej strony na serwerze, nie będzie ona mogła wyświetlić się odbiorcy. Raczej można wykluczyć sytuacje, w których to nasz komputer jest włączone 24/7 i działa jako serwer lub korzystamy z darmowego hostingu, który ma dość ograniczające limity.

Na ceny hostingu wpływ mają:

  • typ serwera (VPS, dedykowany)
  • przestrzeń dyskowa
  • transfer
  • łącze
  • zabezpieczenia

Przystępna cena za hosting wynosi od 100 do 900 netto zł na rok. Dla większości witryn (czyli od prostych stron do średniozaawansowanych sklepów internetowych) powinien on wystarczyć.

Tańsze oferty mogą sprawiać problemy, a te droższe mogą być już przepłacone. Jeżeli jednak Twoja strona notuje bardzo dużo wyświetleń w ciągu miesiąca (powyżej 40 000), to warto wtedy rozważyć indywidualne rozwiązania jak VPS i serwer dedykowany.

Hosting pasujący do Twoich potrzeb znajdziesz także w naszym sklepie.

3. Certyfikat SSL

Od lipca 2018 roku certyfikat SSL powinien być standardem w przypadku wszystkich stron internetowych. Google przedstawia sprawę jasno – bezpieczeństwo ponad wszystko.

SSL, czyli Secure Sockets Layer to protokół szyfrowania, który gwarantuje bezpieczeństwo przetwarzania danych na Twojej stronie internetowej. Choć początkowo konieczność jego założenia była wskazana jedynie w przypadku sklepów internetowych i innych większych serwisów, to od wspomnianego lipca ubiegłego roku powinien on znajdować się na każdej stronie internetowej. W przeciwnym wypadku Google oznaczy naszą stronę jako niebezpieczną, co może wpływać negatywnie na jej pozycjonowanie.

Dostępny jest darmowy certyfikat Let’s Encrypt, który powinien sprawdzić się w przypadku prostych stron, które mają co najwyżej formularz kontaktowy.

Jednak jeśli chodzi o przykładowo sklepy internetowe, to warto rozważyć wtedy płatne opcje, których koszt może wynosić od 100 do nawet 1 500 złotych na rok. W skład certyfikatu wchodzi nieraz także i koszt wdrożenia, jako że sama procedura może być w wielu przypadkach bardzo skomplikowana. Możemy Ci w tym pomóc.

Przeczytaj też przy okazji, jak zadbać o bezpieczeństwo Twojej strony internetowej.

4. Motyw strony na WordPress

Jedną z tańszych opcji (choć zwykle wtedy musisz zapłacić swoim czasem) jest stworzenie całego projektu strony samodzielnie. Ostatnio popularne stały się takie kreatory stron internetowych jak Wixx, Elementor, czy Beaver Builder. Ich roczny koszt jest stosunkowo tani, ale jak wspomniałem – musisz zainwestować czas, aby nauczyć się obsługiwać owe kreatory no i oczywiście zapoznać się z podstawami web designu.

Dla niektórych jednak w całości wystarczające mogą okazać się darmowe motywy, jednak warto jest zainwestować w profesjonalne szablony WordPress.

Wiele płatnych szablonów kosztuje od 200 do 400 złotych. Dość rozbudowaną bazą szablonów do wyboru jest Themeforest. Popularne i sprawdzone szablony to BeTheme, Monstroid, Bridge, czy Avada.

Zapoznaj się też z naszymi tanimi i gotowymi stronami WordPress.

Innym rozwiązaniem jest zlecenie zaprojektowania strony w całości przez profesjonalnych web developerów. Koszty takiej inwestycji mogą przekraczać nawet i 3 000 złotych, jednak otrzymujesz wtedy naprawdę wyróżniającą się i profesjonalną witrynę. W skład takiej usługi wchodzi praca programisty, grafika, a czasami i nawet copywritera, wypełniającego stronę treściami.

Jeżeli jesteś zainteresowany takim rozwiązaniem, skontaktuj się z nami.

Jak wybrać wykonawcę strony internetowej?

Istnieje kilka wskazówek, dzięki którym wybierzesz usługi dobrego wykonawcy:

  • Współpracuj z firmami – możesz mieć dzięki temu gwarancję wyższej jakości pracy.
  • Zapoznaj się z portfolio – zobacz, jakie projekty zrealizowała już dana firma.
  • Kto był klientem danej firmy – duża liczba rekomendacji od znaczących marek jest świetnym sygnałem.
  • Skontaktuj się – wypytaj o szczegóły współpracy i harmonogram prac. Dzięki temu będziesz mógł ustalić, czy dany wykonawca jest dla Ciebie.

Pamiętaj też, że za szablon płacisz raz. Następnie wszystko, co związane z Twoją stroną, jest dostosowywane pod niego – treści, kolorystyka itp. Warto zatem wybrać raz a dobrze i nie zawsze kierować się niską ceną.

5. Zdjęcia na stronę

Wiele osób (mniej lub bardziej świadomie) wybiera Google Grafikę jako źródło swoich zdjęć na stronie. Jest to jednak wielki błąd, gdyż za używanie zdjęć bez zgody można zapłacić karę wynoszącą nawet 5 000 złotych. Jedynym rozwiązaniem jest zatem nabycie ich w legalny sposób.

Choć istnieją darmowe stocki zdjęć, to nieraz trudno może być wybrać spośród nich takie, które będą nam pasować. Często trudności może sprawiać dobranie odpowiednich zdjęć z kilku płatnych stocków, a co dopiero z ograniczonej bazy darmowych!

Oprócz tego, jeżeli korzystamy z darmowych banków zdjęć, może się okazać, że nasze zdjęcia powtarzają się na mnóstwie innych stron. Warto się wyróżnić i skorzystać z płatnych stocków.

Jeśli jednak chcesz skorzystać z darmowych zdjęć, to zajrzyj tutaj:

Popularne płatne banki zdjęć to:

W zależności od wybranej formy płatności (abonament miesięczny albo zdjęcia od sztuki) za jedno zdjęcie możemy zapłacić od 8 do nawet 50 złotych! Warto znaleźć zatem jeden dobry stock zdjęć i kupić od razu na nim wszystkie zdjęcia – w ten sposób koszt zwykle będzie tańszy.

Ogólnie to warto przygotować przynajmniej 200 złotych, jeżeli chcemy na naszej stronie zamieścić przynajmniej kilkanaście wysokojakościowych i oryginalnych zdjęć.

6. Logo

Swoją stronę warto wyróżnić pewnym charakterystycznym logo. Jeśli go jeszcze nie masz, to zajrzyj do naszego sklepu.

Ile więc może kosztować moja strona?

Omówiliśmy sobie podstawy. Przejdźmy zatem do bardziej konkretnych przypadków.

Najtańsze będą proste strony internetowe, znane także jako wizytówki – strona główna, oferta, kontakt, mapa oraz dodanie zdjęć. Wszystko zbudowane na darmowym motywie WordPress, bez logo, slajdera, czy wypełnienia jej treścią.

Koszt – 300-600 złotych netto.

Im więcej dodajemy do takiej strony, a więc zwiększamy ilość podstron, zamieszczamy rozbudowaną ofertę, newsletter, galerię czy dostosowujemy pod nasze potrzeby wybrany motyw WordPress, tym większy oczywiście będzie koszt.

Koszt – 800-1400 złotych netto.

W przypadku profesjonalnej wizytówki firmowej na płatnym motywie WordPress koszt będzie też odpowiednio wyższy. Jest tak, gdyż droższe motywy WordPress są zwykle też bardziej rozbudowane. Konieczne jest zatem włożenie w nie większej ilości pracy. Niemniej jednak sam koszt motywu jest już często wliczony w cenę wykonania samej strony.

Koszt – 1200-2000 złotych netto.

Teraz przyjrzyjmy się sklepom internetowym. Ich wycena sprawia w sumie najwięcej trudności, gdyż mamy tutaj do rozważenia dużo zmiennych – oprócz samego wyglądu i projektu mamy tutaj także zróżnicowaną ilość produktów i kategorii, integrację z formami płatności internetowych itp.

Koszt – zwykle od 5 000 złotych netto, choć istnieją bardziej okrojone wersje za 1 500-2 500 złotych.

Podsumowanie

Wszystkie podane tutaj ceny są oczywiście bardzo przybliżone i mocno orientacyjne. Ostateczna cena zależy od wykonawcy, zastosowanych rozwiązań, a nawet terminu wykonywania strony. Niemniej jednak jest to inwestycja jednorazowa (choć warto raz na przynajmniej rok czy 2 lata odświeżyć to i owo na swojej stronie), która będzie służyć nam przez długi czas. Warto zatem nieraz wydać więcej, ale za to mieć stronę, z której będziemy zadowoleni.

Dobra rada – jeżeli ktoś proponuje ceny znacznie niższe niż te orientacyjne tutaj opisane, to lepiej unikaj takich ofert. Zwykle są one bardzo niskiej jakości. Może się okazać, że poprawianie błędów i niedoróbek będzie na tyle drogie, że jeszcze na wszystkim stracisz, zamiast zaoszczędzić.

Mam nadzieję, że ten poradnik pomoże Ci zorientować się w tym, ile będzie Cię kosztować Twoja strona na WordPress. Jeśli chcesz, abyśmy pomogli Ci w założeniu profesjonalnej strony, zapraszam do kontaktu.

Potrzebujesz więcej informacji?

Coś tu pusto...
Nie masz żadnych przedmiotów w koszyku
Powrót