Stres – czym właściwie jest? To reakcja obronna naszego organizmu na zbliżające się niebezpieczeństwo. Podczas odczuwania stresu wydzielają się liczne hormony, m.in. adrenalina, które mają za zadanie pobudzić nas do działania i ratowania swojej skóry przed nadchodzącym nieszczęściem. Stres jest więc przyjacielem, pod warunkiem, że potrafimy go kontrolować.

Umiejętne korzystanie z powyższej reakcji obronnej zapewni nam stan pobudzenia, dzięki czemu nasza wydajność znacząco wzrośnie. Będziemy w stanie przesiedzieć całą noc, aby dokończyć projekt, który miał być gotowy już na wczoraj. Jeżeli jednak korzystamy z tego w sposób nieprzemyślany, może doprowadzić to do wielu schorzeń i powikłań – zarówno fizycznych, jak i psychicznych. Depresja, nerwica, wrzody żołądka, bezsenność – to jedynie kilka następstw długotrwałego stresu z którym nie potrafimy sobie poradzić.

Skoro wiecie już czym jest stres i do czego może on doprowadzić, pomówmy o zawodzie programisty. Na pierwszy rzut oka jest to praca łatwa i przyjemna. Człowiek, który cały dzień siedzi przy biurku, nie musi zamęczać się fizycznie, aby wykonać swoją pracę. Są to jedynie pozory. Brak ruchu fizycznego może wiązać się ze skrzywieniem kręgosłupa, chronicznymi bólami pleców i innymi nieciekawymi powikłaniami. Ponadto niektóre zlecenia stawiają poprzeczkę bardzo wysoko. Wtedy stresu nie da się uniknąć. Ciągłe błędy w oprogramowaniu, które przecież powinno działać poprawnie, mogą przyprawić o ból głowy i wywołać mocne zdenerwowanie. Każdy programista powinien więc wiedzieć w jaki sposób opanować stres i wykorzystywać go mądrze. Dodatkowa dawka energii zarezerwowana jest na sytuacje kryzysowe o czym musimy pamiętać.

W jaki sposób programista może się więc zrelaksować? W jaki sposób może kontrolować stres i pozwalać mu działać jedynie wtedy, kiedy istnieje taka konieczność? Cóż, sposobów jest wiele i należy dostować je do własnych preferencji. Poniżej przedstawię kilka przykładów sposobów radzenia sobie ze stresem:

  • Ruch fizyczny

Siedzący tryb pracy bardzo negatywnie wpływa na naszą kondycję fizyczną. Trenujemy nasz mózg każdego dnia zapominając o reszcie naszego ciała. Nie można do tego dopuścić. Ruch fizyczny pozwala zapomnieć o trudach dnia codziennego i skupić się wyłącznie na treningu. Po porządnym wycisku wrócimy do domu tak zmęczeni, że przejdzie nam cała ochota na narzekanie i martwienie się niewielkimi, codziennymi problemami.

  • Konsola do gier wideo

Gry wideo pozwalają oderwać się na chwilę od świata rzeczywistego i skupić się na czymś zupełnie innym. Obecny rynek gier oferuję ogromną ilość różnorakich produkcji – każdy znajdzie coś dla siebie. Jeżeli potrzebujemy chwili wyciszenia, nie ma problemu. Odpalmy coś spokojnego ciesząc się odgłosami przyrody i wszechogarniającą błogością. Potrzebujecie szczypty rywalizacji? Instalujcie coś sieciowego i zmierzcie się z innymi graczami!

  • Spotkanie ze znajomymi, bliską osobą

Porozmawiaj z kimś! Nie przez Facebooka, TeamSpeaka, Discorda. Spotkaj się z kimś twarzą w twarz. Takie spotkania najlepiej budują nasze realcję. Jeżeli macie większą grupę znajomych – zorganizujcie imprezę. Wytańczcie się w rytmach swojej ulubionej muzyki, napijcie się ulubionego trunku i rozkoszujcie się świetnym towarzystwem! Oderwijcie się od codziennej pracy, przekierujcie swoje mysli na zupełnie inne tory. Na pewno odczujecie chwilę ulgi. Pomoże to zregenerować wasz organizm i psychikę. Nie przesadzajcie z alkoholem. Kac stanowczo nie jest naszym celem.

Spróbujcie sami znaleźć sposób na pozbycie się stresu. Każdy człowiek jest inny, każdy ma swój gust i każdy odpoczywa przy czymś innymi. Poszukajcie swojego hobby, posłuchajcie głośnej muzyki, lub wręcz przeciwnie – skuście się na wieczór z muzyką klasyczną. Ogranicza Was jedynie kreatywność!